Aero Blog Letecká škola Vyhlídkové lety Pronájem letadel O Aeroklubu Kontakt
cz en

Jak probíhá noční výcvik VFR night


S instruktorem :-)Na letošním podzim jsem v rámci rozšiřování klasifikací delší dobu plánoval absolvování výcviku VFR night. Pro absolvování výcviku jsme zvolili letiště v Roudnici nad Labem (Letňany nejsou vybaveny nočním značením drah). Po domluvě s instruktory Aeroklubu Praha Letňany a letištěm Roudnice jsme si zabookovali letadlo na předvánoční termíny, které jsme postupně posunovaly s ohledem na nevyhovující počasí. Nakonec se první výcviková noc podařila 25. 12., s Richardem Synkem jako instruktorem.

Noční okruhy v Roudnici

25. jsme se tedy s Richardem sešli na letišti v Letňanech, připravili Cessnu C-172 OK-GKH a několik minut před občanským soumrakem žádali Kbely TWR o povolení vzletu. Do Roudnice, kde na nás čekal AFISák Radim, jsme pokračovali standardní cestou přes Mike a dále podél Labe. Díky pěknému počasí jsme si ověřili, že noční iluze opravdu fungují – falešný horizont vytvořený vrstvou oblačnosti na západě byl perfektní ukázkou. Hodně náročná byla noční navigace – na zemi není vidět nic než osvětlená města a jednotlivé jedoucí automobily, žádné dlouhé linie jako ve dne. Stejnětak může pilot zapomenout na navigaci dle reliéfu krajiny. Říp pod sebou rozeznáváme jen s velkou námahou.

Kousek za Roudnicí stoupáme do rozumné výšky, trénujeme zatáčky, pády a vybírání nezvyklých poloh. Rozsvícené letiště Roudnice vidíme pod sebou – já si jenom říkám jak se tam sakra trefíme.

Touch and goVzlet se zhasnutím reflektoruPřistání - za námi další provozC-172 OK-GKH


Po nácviku v prostoru pokračujeme do polohy po větru dráhy 31 v Roudnici. Letiště v Roudnici je osvětleno jednoduchými dráhovými světly po stranách a na prahu. Na finále zapínám reflektor a sleduju přibližující se práh dráhy – mimo světel dráhy je před námi naprostá tma, bez další reference je hodně těžké odhadnout vzdálenosti i úhel sestupu. Po nepřesně odhadnuté výšce jsme na finále dlouzí a pro jistotu opakujeme. Další cvičné okruhy po pochopení vizuálních referencí pro přiblížení už probíhají v pořádku. Za hodinku a půl mi instruktor dovoluje pokračovat v dalších okruzích sám - všechno funguje jak má a já mám po třech hodinách v letadle splněnu první, místní, část výcviku VFR night.

Let do Drážďan

Přístroje Piper PA-28R-200Druhou částí výcviku VFR night je dvouhodinový noční přelet. Plánujeme doletět na letiště v Drážďanech, doba letu by měla být cca 45 minut, nicméně chceme si ještě vyzkoušet simulovaný IFR přílet a ILS přistání na dráhu 22. Původně jsme si pro let chtěli vzít Cessnu C-172 RG OK-LTA, nicméně kvůli nesprávně funkčnímu tlumiči shimmy si bereme Piper PA-28R-200 OK-GKO. Z Letňan opět vzlétáme těsně před občanským soumrakem, z MIKE pokračujeme na bod KOMUR a po trati LPS na VOR HDO. 

Po přeletu HDO jsme přeladěni na Munich Radar a je nám schváleno simulované přiblížení do ILS RWY 22 přes VOR DRN. Z DRNu se do ILS letí přímo přes krásné osvětlené centrum Drážďan, které tedy s ohledem na své zkušenosti s IFR letáním příliš nestíhám sledovat. 19 mil od DRNu točíme levou zatáčku přímo do ILS 22. A před námi je drážďanské letiště, sakra rozdíl od včerejší Roudnice. Na finále se pereme s poryvy větru do 20 knotů z boku a už rolujeme na apron. S IFR tréninkem v Drážďanech nám celý let zabere 1:09.

Drážďany po vzletu z EDDCV Drážďanech si v terminálu dáváme německou klobásku a plánujeme zpáteční let. Chceme z Drážďan letět ve FL60 přímo na VOR OKL nad Ruzyní, pokračovat přes centrum Prahy, v Kbelském prostoru vyklesat do 2000 stop a pokračovat podél Labe opět do Roudnice. Z Drážďan voláme na APP Praha, dle sdělení nám bude let nad OKL povolen dle aktuální provozní situace na letišti. Podáváme letový plán přes telefon a jdeme k letadlu. Po nahození nás Dresden Apron informuje o tom, že zatím nemají k dispozici náš letový plán a tak musíme vyčkávat dalších patnáct minut, než plánek proteče z pražského briefingu až do Drážďan.

Výlet nad Prahou

Letiště Ruzyně z FL60Po vzletu z Drážďan dostáváme povolení stoupat do FL60 a postupně jsme předání na frekvenci Praha Info. Pokračujeme ve FL60 přímo na VOR OKL a před vstupem do TMA Praha přecházíme na frekvenci Ruzyně Radar 119,0. Je nám povoleno pokračovat přímo nad Ruzyňské letiště a poté přes centrum Prahy na bod EKROT pro vyklesání a pokračování do roudnice.

Mám splněn výcvik VFR noc :-)

Celá fotogralerie na našem rajčeti.