Pilot kluzáků
Bezmotorové létání je možné brát jako první krok k výcviku profesionálního pilota, nebo jako sportovní disciplínu, která se stává koníčkem na celý život. Náš Aeroklub pořádá každoročně kurz pilota kluzáků, jehož cílem je získání licence SPL, a jako jeden z mála v ČR i kurz instruktora kluzáků.
Průběh kurzu
Samotnému létání přechází teoretická výuka, kterou zájemci absolvují formou prezenčního kurzu v naší učebně na letišti v Praze v Letňanech. Praktický výcvik probíhá na letišti v Havlíčkově Brodě, kde má náš Aeroklub již řadu let plachtařskou základnu s vlastním zázemím.
Naše osnova základního výcviku zajišťuje relativně rychlý, ale bezpečný výcvik, v rámci kterého se naučíte startovat jak pomocí navijáku, tak za vlečným letounem. K dispozici vám budou tři dvoumístné výcvikové větroně L-13 Blaník a dva moderní vlečné letouny.
Vedoucím instruktorem plachtařského výcviku je Karel Douda, celkový počet našich aktivně létajících instruktorů je kolem deseti. Velikou výhodou je konání jak teoretických, tak praktických pilotních zkoušek v naší režii, protože členem naší letecké školy je i letový examinátor.
Teoretická výuka pro výcvik pilota kluzáků probíhá prezenční formou v rozsahu cca 90 hodin většinou ve dvou termínech – od září do ledna (cca každý druhý víkend v sobotu) nebo v průběhu května až června (pracovní dny v odpoledních hodinách po dobu dvou týdnů). Rozpis výuky je v předstihu zveřejňován na našich internetových stránkách.
Výuka je zaměřena na následující okruhy:
Letecký zákon a postupy ATC
Základy letu
Všeobecné znalosti letadla
Letová výkonnost, plánování letu
Navigace
Meteorologie
Lidská výkonnost
Provozní postupy
Komunikace
Veškerou problematikou vás provedou zkušení instruktoři, mnohdy dopravní piloti nebo profesionálové v daném oboru, kteří vám vše vysvětlí na názorných příkladech a ochotně vám předají své bohaté letecké zkušenosti, rady a postřehy.
Praktický výcvik začíná asi měsíc po skončení teoretické výuky. Rozsah praktického výcviku je osnovou stanoven na minimálně 15 letových hodin, skutečná délka jeho trvání závisí na schopnostech žáka a jeho časových možnostech – obvykle se pohybuje mezi 4 až 8 měsíci. V rámci výcviku postupně absolvujete:
Seznamovací let
Přímé lety, zatáčky
Aerovleky, ostré zatáčky, pády, skluzy
Lety po okruhu, přistání
Opravy vadných přistání
Mimořádné případy
Sestupy v aerovleku, vývrtky, spirály
Samostatné lety do prostoru, po okruhu
Místní termické lety
Dvojí a samostatné lety po plánované trati
Základní praktický výcvik je zakončen teoretickou a praktickou pilotní zkouškou.
Na špičce v plachtění v ČR
Pokud budete mít zájem se plachtění věnovat po sportovní stránce, je možné po základním výcviku pokračovat pokračovacím výcvikem, který vás naučí pokročilému létání v termice, v dlouhé vlně či na svahu. Za tímto účelem pořádáme pravidelná soustředění, která je možné klidně spojit i s rodinou dovolenou.
Sportovní létání má v našem Aeroklubu velké zastoupení. V rámci Celostátní plachtařské soutěže se mezi sedmdesáti kluby celé z ČR pravidelně umisťujeme mezi prvními třemi nejlepšími. Naši plachtaři slaví úspěchy na mnoha závodech a jeden z největších závodů také pořádáme – Plachtařský pohár Vysočiny vyrostl z původního lokálního závodu na druhý největší závod sezóny. V menších skupinách se naši členové zúčastňují závodů nebo soustředění také na Slovensku, v Rakousku nebo třeba v Africe a mezi našimi plachtaři jsou i sportovci, věnující se letecké akrobacii.
Cena výcviku
Celková cena základního výcviku se bude odvíjet zejména od počtu nalétaných hodin, které budete potřebovat do složení pilotní zkoušky, a počtu startů za vlečným letounem. Letová hodina cvičného kluzáku L-13 Blaník stojí 550 Kč a u letů s instruktorem je nutné připočítat i jeho honorář ve výši 120 Kč/hod. Letová hodina vlečného letounu je 2 580 Kč nebo 4 200 Kč/hod, dle typu. Nejčastěji se cena za celý praktický výcvik vyšplhá na částku mezi 45 tis - 55 tis Kč, přičemž se tato částka neplatí najednou, ale postupně tak, jak létáte.
Ceny za letové hodiny lze také zlevnit brigádní činností v našem klubu, a to o desítky procent. Zastáváme v tomto politiku svobodné volby – vykonáváním brigádní činnosti si létání výrazně zlevníte, ale kdo na ni například nemá čas, vykonávat ji nemusí.
Do ceny výcviku je nutné ještě započítat cenu teoretické výuky a roční příspěvek do Aeroklubu ve výši 4 000 Kč, neboť v rámci zařazení do praktického výcviku se zároveň stáváte členem Aeroklubu. Plachtařský výcvik totiž neposkytujeme za účelem zisku, ale pro rozrůstání naší plachtařské komunity.
Vstupní požadavky
Teoretickou výuku a dvojí cvičné lety lze začít již ve 14 letech a pro sólové lety musí žák dosáhnout alespoň 15 let. Létat lze začít ale v jakémkoli věku – často u nás začínají plachtit lidé starší 40 let. Žák musí také získat osvědčení zdravotní způsobilosti minimálně II. třídy a před prvním samostatným letem také příslušný průkaz radiotelefonisty.