O nás Flight school Sightseeing flights Plane rental About Aeroclub Kontakt
cz en

Výlet Cessnou do Paříže a Verdunu

V květnu jsme se s Cessnou C-172 RG OK-LTA vydali na čtyřdenní výlet do Paříže. Cestu dlouhou čtyři a půl hodiny jsme se rozhodli pro lepší pohodu přerušit mezipřistáním - na cestě do Paříže ve Verdunu, na cestě zpět na letišti v Auxerres. V Cessně jsme obsadili všechna čtyři místa a vyrazili z letiště v Letňanech.

Příprava před letemZadávání tratě do GNS430Celý cestovatelský tým


Před výletem bylo potřeba trasu řádně naplánovat a především zajistit zdroje informací z dalekých francouzských letišť. Pro základní traťové plánování jsme použili skvělý SkyVector.com, pro informace o létání ve Francii jsme po chvíli bádání narazili na jejich online AIP a VFR databázi - vše na adrese www.sia.aviation-civile.gouv.fr. Web francouzského AIPu sice vypadá ohromně zastarale, ale informace tam jsou všechny - myslím že včetně aktivací omezených prostorů a prostorů nízkého navádění (ale ty jsou jen francouzsky, takže jsme se cestou především ptali na Paris Information).

Pro přistání v Paříži padá volba na letiště St. Cyr L'Ecole - kousek vedle travnatého letiště s dráhou 890 metrů dlouhou (ale pozor než poletíte, TODA výrazně nižší) stojí zastávka příměstské železnice do centra - ale především okruh tohoto letiště vede přímo přes zahrady zámku ve Versailles. Cestou chceme, na radu kamaráda, přenocovat ve městě Verdun s řadou monumentů připomínajících ztrátu přes 700 000 životů během zákopové války na začátku 20. století. Cestou zpět budeme přistávat jen krátce pro tankování na letišti Auxerre - Branches, odtud pokračovat přes Basilej, Zurich a podhůří Alp na okraj Salzburského TMA a domů do Prahy.

Cesta do Verdunu

První úsek výletu byl plánován nad relativně fádním německým územím. Zvolili jsme tedy let ve vyšší hladině (FL85) a po trasách letových provozních služeb. Po vzletu v Letňanech žádáme stoupat do hladiny a pokračovat na ELPON a trať Z401. Kbely nám potvrzují stoupání do 4 000 stop a předávají nás na pražský approach. Ten nám povoluje stoupat dále do požadované hladiny a posílá nás po zkrácené trati přímo na bod ANELA v Německu. Po opuštění TMA Praha pokračujeme se službou info klidně přes ANELU, WUR, Z12, RINEX na maják ZWN a Saarbrucken.

Čilý říční provozFrancouzi mají také rádi řepkuNejhorší počasí za celou cestu


Tam nás již předávají na Strasbourg Info a jsme ve Francii. Naštěstí letíme ve státní svátek a tak rozsáhlé omezené prostory na severovýchodě Francie nejsou aktivní, můžeme pokračovat přímo přes TMA Metz do Verdunu. Po průletu TMA Metz nám dávají další frekvenci na TWR Etain – nicméně zde po oznámení „Etain tower bonjour, OK-LTA“ dostáváme jen rychlou francouzskou zprávu – zkusíme tedy znovu méně francouzsky „Etain tower good day, OK-LTA“ a dostáváme opět stejnou informaci. CTR/TMA Etain je totiž vojenské a ve svátek není aktivní, vysílaná zpráva je automatická informace o neaktivitě prostoru.

Zpět na frekvenci Strasbourg info se nám dispečerka omlouvá za chybné přeladění, to už ale pomalu vidíme letiště ve Verdunu. Verdun je aeroklubové letiště s hezkou asfaltovou dráhou, bez služby AFIS, publikována je frekvence A/A, nicméně nikde ve vzduchu ani na letišti ani noha. V klidu přistáváme a potvrzujeme si, že tu opravdu nenatankujeme – jak je ve Francii zvykem, na letišti je umístěna automatická plnící stanice, která však akceptuje pouze tankovací karty Total.

Z rovnováhy mě ještě vyvádí slečna, která uklízí v přilehlé restauraci a na anglický dotaz k tankování odpovídá „my otevíráme až v červenci“, naštěstí si potom vysvětlujeme, že se odpověď týkala oné restaurace a ne letiště. Příchozí pilot ULL nám sice ochotně nabídne pomoc s tankováním (a velmi ochotně s námi komunikuje, přestože my neumíme francouzsky a on neumí anglicky), posléze však zjišťuje, že tankomat opravdu akceptuje jen Total kartu, kterou nemá.

Letiště VerdunŽivo ve VerdunuTady nenatankujeme


Do města vyrážíme taxíkem inzerovaným na letišti – cena za Taxi je Eur 37 (zpáteční cesta taxíkem domluveným v hotelu nás vyšla na Eur 20). Zajímavostí je komunikace s taxi dispečerem – „Send SMS in English, we translate the google“.

SMS komunikace:
"Taxi from Verdun airport to the city center. 4 persons. We are at the airport already"
"The taxi will be has the airport for 12:20 it is good i declanche running?"
"Thanks! As soon as you can, we are waiting"
"OK go!"

Verdun je město, které bylo velmi poznamenané první světovou válkou, kdy v jeho okolí padlo přes 700 000 vojáků obou znesvářených stran. Verdun procházíme křížem krážem a trávíme zde jednu noc – zpětně si myslím, že by bylo dobré si zde půjčit auto a zajet se podívat na množství pozůstatků a památníků velké války v jeho okolí.

Jeden z památníků hrdinůmTypický obrázek v okolí VerdunuCentrum Verdunu

Na Paříž!

Druhý den ráno přijíždíme na letiště se zachmuřeným nebem. Na letišti bohužel nikdo není a tak volíme pro doplnění paliva alternativu na letišti v Remeši. Na Paris Info (po několika žádostech o přeladění na frekvence tou dobou mimo provoz) dostáváme upozornění na aktivovaný omezený prostor, který musíme obletět. Za čtyřicet minut jsme na letišti v Remeši, kde nám místní obsluha v pohodě tankuje benzín - jak AFIS, tak čerpadlář komunikuje bez problému anglicky. Cena benzínu je hezkých 1,9 Eura za litr.

V dálce jeden z válečných památníků u VerdunuPočasí cestou se jen lepšiloPočasí se cestou výrazně lepšilo


Vyrážíme do Paříže, na letiště St. Cyr L’Ecole, jehož okruh vede přímo přes park zámku ve Versailles. Při obletu Paříže, která je téměř celá prostorem třídy A, sledujeme krásně panorama s Eifellovkou a čtvrtí La Défense. Letiště St. Cyr je travnaté letiště se dvěma drahami dlouhými 890 metrů a TWR. Pro vzlet jsou však hodnoty TODA velmi omezeny kvůli překážkám na obě strany drah – vysoké stromy parku na jedné straně a násep dálnice na straně druhé. Při sedání si pilot uvědomí důvod uvádění TODA, když proti němu začnou růst překážky.

V Remeši nám bylo profesionálně natankovánoPískové zábavní centrumV dálce už je vidět Eifellovka


Letadlo parkujeme na stojánce, z věže nás jde pozdravit druhý řídící, který nás hned naviguje k železniční stanici. Poplatky nám prý pošle provozovatel letiště rovnou do Letňan. Příměstská dráha je vzdálena na kopci zhruba 15 minut chůze od letiště, místní nás ochotně navigují na vlak na nádraží Montparnass a za půl hodiny jsme již v Paříži.

Točíme finále nad zahradami VersaillesBydlíme pod Sacre CeurA běháme po Paříži

Přes Zurich do Prahy

V pondělí opět vstáváme do slunečného rána v Paříži. U vstupu do metra kupujeme za 5 Euro jízdenku až do St. Cyr, jedeme na nejbližší stanici příměstských vlaků a po jedenácté hodině již startujeme motor Cessny. Pro odlet volíme raději techniku short field takeoff, v bezpečné výšce tak přelétáváme jak dálnicí hned za dráhou, tak i o několik desítek metrů vzdálenější topoly. TWR nás žádá o zatáčku vlevo nad les, abychom se vyhnuli předměstské zástavbě. Pokračujeme na jih k řece Loira, u které hledáme vyhlášené zámky.

Od Loiry pokračujeme na letiště Auxerre – Branches, kde máme v plánu natankovat. Opět se bez problémů se službou AFIS domluvíme anglicky, na letišti po natankování podáváme letový plán pro cestu přes Zurich a podhůří Alp do Prahy Letňan. Po podání plánku máme hodinu času na jeho „probublání“ do všech konců světa a tak využíváme možnosti výtečného oběda v restauraci přímo na letišti. Jen dnes pro změnu vynecháváme francouzské víno.

ZámekDalší zámekVodní hrad


Podlétává nás airlinerPo vzletu z letiště v Auxerre stoupáme do hladiny 75 a pokračujeme na východ. Po chvíli nás frekvence info předává na APP frekvenci vojenského letiště Luxeuil, přes jehož prostory máme naplánovaný let. Vojenský řídící Cessnu nechává bez problému pokračovat a po průletu jeho prostorů předává na frekvenci APP letiště v Basileji. Řídící nás opět nechává pokračovat po plánované trase, cestou díky tomu máme možnost nadletět letoun EasyJet, který je ve 4 000 ft na ILS přiblížení k přistání. Po průletu TMA nás řídící předává na frekvenci Zurich info, kde se dozvídáme o nutnosti TMA Zurichu obletět z důvodu hustého IFR provozu a jsme "vektorováni" kolem jejich prostorů.

Pokračujeme tak na Bodensee, Friedrichshafen a poté podél prvních hřebenů Alp až k TMA Salzburku. To už se na GNS430 pomalu blíží poslední část trati na letiště LKLT. V Letňanech dosedáme krátce po šesté hodině večer. Nadšení a vyčerpaní.

AlpyŠvýcarsko


Celkově jsme tak na cestě strávili čtyři dny, v letadle 10 hodin a 30 minut, v zahraničí natankovali 235 litrů paliva při návštěvách čtyř francouzských letišť. Ve Francii se létalo moc hezky, nikde při létání nebyl problém s angličtinou - AFIS na námi využitých letištích vždy komunikoval zcela bez problémů.